Planteja una
activitat per tal de treballar la idea de quantitat amb nens petits a través de
la correspondència un a un, en la que no sigui necessari compte ni emprar els
nombres. En canvi sí que es poden usar quantificadors (“tots”, “alguns”, “qualsevol”...)
Una activitat que podem dur a terme és una situació que
es dóna a l’aula quan un dels companys fa anys. Aquests solen portar caramels o
bé bossetes amb llaminadures per repartir.
El que podem fer és deixar a l’infant que reparteixi sense
donar-li indicacions. Podem fer-li preguntes així com: Tindràs suficients
caramels per tots? Te’n sobraran? Si te’n sobren, com els repartim?
--------------------------
Una altra activitat és partir d'una col·lecció de cromos que s'està fent a classe: agafem els cromos i fem un munt a la taula. Es tracta que el nen expressi si hi ha molts o pocs cromos iguals que el que nosaltres li mostrem. Aquesta activitat es pot completar fent altres prefuntes relatives a la quantitat de cromos. Tenint en compte que els cromos són de pomes, tortugues, gats o pinyes els podem demanar:
- Hi ha moltes o poques pomes? moltes
- Hi ha moltes o poques tortugues? poques
- Quantes pinyes hi ha? Cap
Una altra activitat és partir d'una col·lecció de cromos que s'està fent a classe: agafem els cromos i fem un munt a la taula. Es tracta que el nen expressi si hi ha molts o pocs cromos iguals que el que nosaltres li mostrem. Aquesta activitat es pot completar fent altres prefuntes relatives a la quantitat de cromos. Tenint en compte que els cromos són de pomes, tortugues, gats o pinyes els podem demanar:
- Hi ha moltes o poques pomes? moltes
- Hi ha moltes o poques tortugues? poques
- Quantes pinyes hi ha? Cap
Indicar quin ús o
usos del nombre es fa en cada una de les següents situacions:
- Cronometrar els segons que triga un nen en recórrer 100 metres: MESURA
- Comparar la quantitat de CD’s de música que tenen dos amigues: CARDINAL
- Agafar un nombre per comprar a la pastisseria: ORDINAL
- Memoritzar en el mòbil el número d’un amic: NOMINAL
- Assignar a cada nen un dorsal abans d’una cursa: NOMINAL
Inventa activitats
amb objectes per provocar que els nens utilitzin diferents estratègies per
quantificar: subititzar, estimar, comptar i calcular.
- ESTIMAR: ho hem de fer amb un número que els infants no puguin subititzar (8-15). Una possible activitat seria demanar si hi ha a prou caramels per a tots
- CALCULAR: Podem utilitzar la capsa màgica.
- COMPTAR: Podem cuinar una recepta. Necessiten comptar els ingredients.
- SUBITITZAR: Una opció seria fer jocs amb daus. El problema és que subititzen la imatge. Per a que el que subitizin sigui el número, podem canviar la forma en la que estan disposats els punts del dau.


CLASSIFICAR: agafa totes les blaves.
ORDENACIÓ: Que les ordenin de més curtes a més llargues.
COMPOSICIÓ//DESCOMPOSICIÓ: Agafem una regleta de 10 i
demanem: posa dues regletes per a què siguin igual que la llarga. Sabran que
una regleta de 10 pot ser una de 4 i una altra de 6 i a la inversa.
Expressa en base 3 i en base 7 les següents quantitats: 50 i 138. A continuació, realitza una suma i una resta utilitzant aquests dos nombres en base 3 i després en base 7 amb l’ajuda de representacions gràfiques. Després de fer les quatre operacions, converteix els resultats a base deu, per tal de comprovar que coincideixen
Canvis de base:
Sumes i restes base 3:
12010 + 1212 = 20222
12010 - 1212 = 10021
Sumes i restes base 7:
101 + 255 = 356
255 - 101 = 154
Comprovacions:
50 + 138 = 188 138
– 50 = 88
1210 + 12010 = 20222 12010
– 1212 = 10021
2x34
+ 2x32 + 2x3 + 2 1x34
+ 2x3 + 1
2x81
+ 2x9 + 2x3 + 2 81
+ 6 + 1 = 88
162
+ 18 + 6 + 2= 188
101 + 255 = 356 255
– 101 = 154
3x72
+ 5x7 +6 1x72
+ 5x7 + 4
3x49
+ 5x7 + 6 1x49
+ 5x7 + 4
147
+ 35 + 6 = 188 49 + 35 + 4 = 188
Donada una col·lecció
de pesos de 1kg, 4kg, 16kg, 64kg. Hem de pesar amb els 1 tona emprant el menor
nombre possible de pesos. Com ho faries?
Quina relació té
aquest exercici amb el sistema de numeració en base 4?
Realitza els
següents exercicis:
En un estanc hi ha segells d’1 cèntim d’euro, de 5
cèntims, de 25 cèntims i de 125 cèntims. Per enviar una carta amb un franqueig
de 278 cèntims, quina és la combinació que podem posar per tal d’emprar el
mínim nombre de segells. Raona la relació que pot tenir aquest problema amb el
sistema de numeració de base 5.
Si volem enviar una carta amb un franqueig de 157 cèntims
i una altra amb un franqueig de 113 cèntims, quins segells necessitaríem per a
cada una, de forma que utilitzrem el menor nombre de segells possible? Expressa
les quantitats anteriors en base 5, realitza la suma en aquesta base i desprès
passa el resultat a base 10 per comprovar que no t’has equivocat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario