El nombre: Serveix per designar quantitat i hora. És a dir, no es res tangible, és una construcció mental. Molta gent sol confondre el coneixement del nombre amb la seva simbolització. Això és així ja que de vegades, estem amb nen petits i pensem que perquè reconegui que això “3” és un tres, no vol dir que sàpiga què son els nombres
Tipus de nombres: Hi ha molts tipus de nombres: els naturals,
racionals, enters, irracionals, complexes... però bàsicament a infantil ens
centrarem en els nombres naturals. És a dir, 1,2,3... Els nombres negatius al
principi no s’hauria d’introduir però en la realitat ho veuen, per exemple,
quan entren als edificis i es troben al -1.
Aritmètica: Històricament s’ha confós la matemàtica amb l’aritmètica. Aquesta és una
petita part de les matemàtiques que estudia les propietats dels nombres i les
seves operacions. En particular, a infantil, trobem la introducció a la suma i
la resta.
EL NOMBRE I LA SEVA REPRESENTACIÓ
Usos del nombre: L’infant rep molts imputs numèrics des que neix. Per tant, és necessari que
coneguem els contexts numèrics que són els que coneix l’infant
- Seqüència verbal: és quan es fa servir la seqüència en ordre (un, dos, tres, quatre...). Es pot usar per trobar el cardinal d’un conjunt; la posició que ocupa un element en una ordenació; per fer operacions; per mesurar...cardinal, ordinal, operacions, mesurar
- Comptar: quan cada nombre s’associa amb un element d’un determinat conjunt.
- Cardinal: quan volem saber “quants n’hi ha”. Jo sóc el primer de la llista,
- Ordinal: quan ens diuen la posició relativa d’un element dins d’una ordenació.
- Etiquetes (nominal): quan serveixen per etiquetar els elements d’un conjunt. número de mòbil, número de casa. Entenen que el número 4 que està a la casa no vol dir que hi ha 4 objectes.
Estratègies per quantificar:
BLOCS MULTIBASE
Material pels infants per recolzar-se amb les centenes, desenes, unitats... Són útils per aprendre a sumar
Informació envers els blocs multibase
La suma:
Com a professors de matemàtiques ens hem de preocupar que aprenguin a
comptar, els nombres cardinals i ordinals.
Per saber que fan be el procés, quan hi ha cinc elements, posen el dit
damunt i fan: un, dos, tres, quatre, cinc. Com no hi ha res mes per seguir
desprès s’aturen i tornen a repetir el 5.
- Quantitats petites:
- Primer comptar tocant.
- Comptar assenyalant
- Subtilitzant:
- Quantitats grans (>7-8)
- Primer compten tocant
- Desprès compten assenyalant
- Finalment, calculant. (de dos en dos, de tres en tres...)
Existeixen diverses formes
de quantificar; d’assignar un nombre a una
quantitat:
- Percepció global del nombre (subitització). Si el tamany es pot percebre amb un cop d’ull, el nombre apareix en la nostra ment de forma instantània.
- Comptatge.Per conjunts nombrosos en els que la subitització no ens serveix, fem servir el procés de comptatge; el nombre amb el que es finalitza els procés de comptar ens dóna el cardinal del conjunt
- Estimació.Hi ha situacions en les que no es pot o no és necessari comptar. En aquest cas, podem fer una aproximació o estimació
- Càlcul.El cardinal d’un conjunt també es pot trobar usant les quatre propietats elementals (suma, resta, multiplicació i divisió) i les seves propietats
Sistemes de Numeració
Hi ha diferents formes de representar els nombres i per tant hi ha diferents sistemes de numeració. Als infants se’ls ha d’ensenyar el nostre sistema de numeració (el decimal) per tal que es puguin moure per la nostre societat i per comunicar-se.
És additiu però s’anomena un sistema multiplicatiu. Per passar de les unitats a les desenes necessitem 10 grups d’unitats. Per passar de les desenes a les centenes necessitem 10 grups de desenes.
Hi ha diferents formes de representar els nombres i per tant hi ha diferents sistemes de numeració. Als infants se’ls ha d’ensenyar el nostre sistema de numeració (el decimal) per tal que es puguin moure per la nostre societat i per comunicar-se.
En general podem distingir
entre sistemes de numeració no posicionals (com l’egipci o el romà) y sistemes posicionals (com el decimal
que emprem en l’actualitat). En els
sistemes no posicionals, cada símbol representa una quantitat determinada
independentment de la posició que ocupa.
35233 = 3 Desenes de
miler + 5 milers + 2 centenes + 3 desenes + 3 unitats.
30.000 + 5000 + 200 + 30 + 3
3x104 + 5x103 +2x102 + 3x10 + 3
És additiu però s’anomena un sistema multiplicatiu. Per passar de les unitats a les desenes necessitem 10 grups d’unitats. Per passar de les desenes a les centenes necessitem 10 grups de desenes.

Material pels infants per recolzar-se amb les centenes, desenes, unitats... Són útils per aprendre a sumar
Informació envers els blocs multibase
La suma:
La resta:
TREBALLAR AMB UNA ALTRA BASE
Fábrica de bombons: Nomes saben contar fins a
4. Així que:
- Unitats
- Bossetes tan sols seran de 4 bombons.
- Capses son de 4 bossetes
- Sacs són de 4 capses
SACS
|
CAPSES
|
BOSSETES
|
UNITATS
|
2
|
3
|
1
|
2
|
2312 (base 4) = 182 en base 10.
2312 = 2x64 +
3x16 + 1x4 + 2 = 182
2x43 + 3x42 + 1x4
+ 2 = 182
128 + 48 + 4 + 2 = 182
Suma: 2312 + 332
No hay comentarios:
Publicar un comentario