jueves, 3 de noviembre de 2011

Tema 3. Els nombres i operacions

INTRODUCCIÓ


El nombre: Serveix per designar quantitat i hora. És a dir, no es res tangible, és una construcció mental. Molta gent sol confondre el coneixement del nombre amb la seva simbolització. Això és així ja que de vegades, estem amb nen petits i pensem que perquè reconegui que això “3” és un tres, no vol dir que sàpiga què son els nombres

Tipus de nombres: Hi ha molts tipus de nombres: els naturals, racionals, enters, irracionals, complexes... però bàsicament a infantil ens centrarem en els nombres naturals. És a dir, 1,2,3... Els nombres negatius al principi no s’hauria d’introduir però en la realitat ho veuen, per exemple, quan entren als edificis i es troben al -1.

Aritmètica: Històricament s’ha confós la matemàtica amb l’aritmètica. Aquesta és una petita part de les matemàtiques que estudia les propietats dels nombres i les seves operacions. En particular, a infantil, trobem la introducció a la suma i la resta. 


EL NOMBRE I LA SEVA REPRESENTACIÓ

Usos del nombreL’infant rep molts imputs numèrics des que neix. Per tant, és necessari que coneguem els contexts numèrics que són els que coneix l’infant

  • Seqüència verbal: és quan es fa servir la seqüència en ordre (un, dos, tres, quatre...). Es pot usar per trobar el cardinal dun conjunt; la posició que ocupa un element en una ordenació; per fer operacions; per mesurar...cardinal, ordinal, operacions, mesurar
  • Comptar: quan cada nombre sassocia amb un element dun determinat conjunt.
  •  Cardinal: quan volem saber “quants nhi ha”.  Jo sóc el primer de la llista,
  •  Ordinal: quan ens diuen la posició relativa dun element dins duna ordenació.
  • Etiquetes (nominal): quan serveixen per etiquetar els elements dun conjunt. número de mòbil, número de casa. Entenen que el número 4 que està a la casa no vol dir que hi ha 4 objectes.

 
Estratègies per quantificar: 

Com a professors de matemàtiques ens hem de preocupar que aprenguin a comptar, els nombres cardinals i ordinals.
Per saber que fan be el procés, quan hi ha cinc elements, posen el dit damunt i fan: un, dos, tres, quatre, cinc. Com no hi ha res mes per seguir desprès s’aturen i tornen a repetir el 5.
  • Quantitats petites: 
    • Primer comptar tocant.
    • Comptar assenyalant
    • Subtilitzant: 
  • Quantitats grans (>7-8)
    •  Primer compten tocant
    • Desprès compten assenyalant
    • Finalment, calculant. (de dos en dos, de tres en tres...)


Existeixen diverses formes de quantificar; dassignar un nombre a una quantitat:

  • Percepció global del nombre (subitització). Si el tamany es pot percebre amb un cop dull, el nombre apareix en la nostra ment de forma instantània.
  • Comptatge. 
    Per conjunts nombrosos en els que la subitització no ens serveix, fem servir el procés de comptatge; el nombre amb el que es finalitza els procés de comptar ens dóna el cardinal del conjunt
  • Estimació. 
    Hi ha situacions en les que no es pot o no és necessari comptar. En aquest cas, podem fer una aproximació o estimació
  • Càlcul. 
    El cardinal dun conjunt també es pot trobar usant les quatre propietats elementals (suma, resta, multiplicació i divisió) i les seves propietats

Sistemes de Numeració


Hi ha diferents formes de representar els nombres i per tant hi ha diferents sistemes de numeració. Als infants sels ha densenyar el nostre sistema de numeració (el decimal) per tal que es puguin moure per la nostre societat i per comunicar-se.

En general podem distingir entre sistemes de numeració no posicionals (com legipci o el romà) y sistemes posicionals (com el decimal que emprem en lactualitat). En els sistemes no posicionals, cada símbol representa una quantitat determinada independentment de la posició que ocupa.

35233 =       3 Desenes de miler + 5 milers + 2 centenes + 3 desenes + 3 unitats.
                        30.000               + 5000     + 200            + 30              + 3
                        3x104                 + 5x103   +2x102         + 3x10           + 3 

És additiu però s’anomena un sistema multiplicatiu. Per passar de les unitats a les desenes necessitem 10 grups d’unitats. Per passar de les desenes a les centenes necessitem 10 grups de desenes. 



BLOCS MULTIBASE


Material pels infants per recolzar-se amb les centenes, desenes, unitats... Són útils per aprendre a sumar 


Informació envers els blocs multibase


La suma: 

La resta: 


TREBALLAR AMB UNA ALTRA BASE

Fábrica de bombons: Nomes saben contar fins a 4. Així que:
  • Unitats
  • Bossetes tan sols seran de 4 bombons.
  • Capses son de 4 bossetes 
  • Sacs són de 4 capses


SACS
CAPSES
BOSSETES
UNITATS
2
3
1
2


2312 (base 4) = 182 en base 10.

2312 =          2x64 + 3x16 + 1x4 + 2 = 182
                        2x43 + 3x42 + 1x4 + 2 = 182
                        128 + 48 + 4 + 2 = 182

Suma:   2312 + 332




Passar de base 10 a base 4: 










No hay comentarios:

Publicar un comentario

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...