jueves, 6 de octubre de 2011

TEMA 1. Ensenyar matemàtiques de 3 a 6 anys

L'objectiu és vetllar perquè els nens i nenes organitzin el coneixement de les coses que els envolten.

Els continguts clau que es donaran seran dos: El concepte de quantitat (comparar quin és més gros/petit; repartir; igualar...) i el coneixement de l'espai i del temps (ordenació de quantitats i nombres; comparar quantitats independentment de l'espai que ocupen...).

Pel que fa a l'ensenyament-aprenentatge, ho farem en un marc informal i haurem de fer la intervenció sobre l'alumne amb forma de pregunta o invitació, per que així l'alumne pensi i s'expressi.

En quant als infants he de dir que tenen unes característiques generals: troben solucions a les coses que els procupen, fan judicis incomplets, són egocentristes, realitzen un aprenentatge global. Però també depenent de l'edat tenen unes característiques específiques
- Als 3/4 anys: necessiten treballar sobre coses reals, tan sols poden classificar entre 8 i 12 com a molt i en quant als nombres ens limitarem  a grups de 3/4 objectes. 
- Als 4/5 anys: ja fan servir representacions, dibuixos...; augmenta la capacitat d'actuar mentalment; convé disposar de material estructurat. 
- Als 5/6 anys: Augmenta la capacitat per situar-se en l'espai i temps; ordenen molts més elements; lluita entre percepció i raonament. 

Aplicarem tres procediments en aquesta etapa: observació (recerca de les característiques d'un objecte o situació i expressar-les), relació (comparar, ordenar, classificar...) i resolució de problemes ( desenvolupar estratègies per a la resolució de problemes).

Els conceptes que han de conèixer en aquest cicle són: termes per classificar, expresions no numèriques que impliquen quantitat (molt, poc...), nombres fins al 9, termes per explicar mesures, termes per designar formes i cossos geomètrics.
Tots aquests conceptes, els conceptualitzaran a través del llenguatge, verbalitzant les relacions que es van fent i  mitjaçant mapes conceptuals.

Pel que fa a l'ensenyament ho podrem dur a terme mitjançant diferents models:
- Treball per racons
- En gran grup dirigit per la mestra o mestre
- Treball per projectes
- Ús del llibre de text i fitxes de treball
- Intervencions puntuals del mestre o la mestra.


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...