Tema 2. Activitats per a treballar l'educació lògico-matemàtica
CLASSIFICACIÓ
Això i allò:
- Posar una cinta adhesiva al terra.
- Fer que un nin es posi a un costat de la linea i una nina a l'altre costat.
- Dir a la classe què és lo diferent entre les persones.
- Quan algú identifica les caracteristiques que distingeix ser nin o nina, s'ha de treure a l'infant i demanar on ha de posar-se.
*Es pot continuant utilitzant altres criteris de classificació així com: tipus de sabates, color dels vestits, edats, etc. La classificació pot reforçar-se amb activitats diaries (tots els infants amb sabates blanques poden anar a la taula del berenar).
Classificació de llibres:
- Utilitzar dos bocins de paper fort per fer un llibre.
- Amb els infants, mirar revistes i diaris vells per retallar persones i animals.
- Deixar que els infants els retallin i els aferrin, els de persones en la pàgina de persones i els animals en la dels animals.
De botó a botó:
- Reunir diversos tipus de botos, per exemple, amb un sols forat, amb dos, amb quatre; vermell, blanc, negre, blau; rodó, quadrat....
- Agafar una capsa d'ous i aferrar un botó dins de cada forat.
- Dir als infants que distribueixin tots els botons restants als forats tenint en compte els criteris establerts, com el número de forats, color, forma, etc.

Sabates, sabates, sabates:
- Fer que els infants es llevin les sabates
- Classificar les sabates segons el tipus - de tenis, de vestir, d'aigua-, o com es corden les sabates - amb cordons, amb velcro, etc.
PATRONS
- Retallar diversos quadrats, cercres, triangles i rectangles en cartolina.
- Col·locar les formes al terre, en cercle.
- Posar música que els agradi i dir als infants que caminin al voltant del cercle fins que pari la música.
- Quan pari, els infants han de posar els dits dels peus en la forma que tinguin més prop.
- Dir a cada infant que nombri la forma que està fonyant.
Patrons de llapis:
- Buidar diverses capses de llapis en una taula o terra.
- Fer que els infants construeixin un patró amb llapis: dos vermells, un blau, dos vermells.
CORRESPONDÈNCIA UN A UN
- Retallar vaixells senzills de paper.
- Tallar veles triangulars
- Fer que els infants emparellin una vela amb un vaixell i un vaixell amb cada vela
* Fer la mateixa activitat emparellant fils amb cometes, cacauets amb elefants, osos amb cans...
Cucurutxos de gelat:
- Preparar un esquema de cucurutxo de gelat en fulles de paper.
- Tallar boles de gelat en paper
- Dir als infants que aferrin les boles de gelat en els cucurutxos i que emparellin un a un.
* Es pot adaptar a les festes de Nadal: arbres i boles de nadal
ORDRE EN SEQÜÈNCIA
Centpeus curts i llargs
- Retallar capses d'ous en diferents longituds per fer centpeus.
- Fer que els infants ho decorin amb paper
- Dir als infants que ordenin els sentpeus del més llarg al més curt.
Cercles concèntrics:
- Retallar cercles de diverses mides en paper.
- Distribuir els cercles segons la mida per ajudar als infants a que discriminin visualment les diferents mides.
- Dir als infants que crein cercles concèntrics del mode que vulguin, aferrant els cercles més petits en la cima dels més grans.
- Usar les mides en termes comparatius quan es treballa amb infants, per exemple: petit, més petit, el més petit, gran, més gran, el més gran.

Tema 3. Els nombres
NUMERACIÓ
La linea de pesca:
- Preparar una linea de pescar amb pinces de roba numerades (de 1 a 10). Les pinces han d'estar en ordre seqüencial.
- Dibuixar i retallar 10 peixos; escriure els nombres de l'1 al 10 en ells.
- Fer que els infants posin els peixos numerats en fila, emparellant correctament els nombres.

Números amb clips:
- Escriure els nombres de l'1 al 10 en targetes.
- Donar als infants clips i les targetes numerades i després dir-los que posin en la targeta tants clips com li corresponin al nombre que té a la targeta.
Tema 4. La mesura
Activitat 1: Identificar/definir i/o reconèixer magnituds
Nivell: 3anys
Competències matemàtiques: Identificar magnituds continues: la longitud (alt-baix)
Forma d'aplicació: directa
Material: Els infants
Frase de presentació: Cerquem a l'infant més alt.
Vocabulari: Alt/baix
Diàleg posterior:
- Qui és l'infant més alt?
- Qui és l'infant més baix?
Plantejament activitat: Aquesta activitat s'ha de realitzar en petits grups (4-5 boixos i boixes). Consisteix en posar-se de peu i sense sabates i identificar a l'infant més alt de cada grup.
Al treballar aquest tipus d'activitats, l'educador ha de tenir en compte el respecte a les diferències individuals de cadascun, i per això l'activitat ha d'anar acompanyada d'un treball en aquest sentit.
Activitat 2: Identificar/definir i/o reconèixer magnituds
Nivell: 4anys
Competències matemàtiques: Identificar magnituds continues: la massa (pesat-lleuger)
Forma d'aplicació: directa
Material: Diversos aliments: Un pot de mermelada, una barra de pa, una tableta de xocolata, un paquet de galetes, una botella de dos litres de taronjada, un cartró de llet, un cartró de suc de taronja, una botella d'aigua de litre i mig
Frase de presentació: Avui farem de balances
Vocabulari: pesat/lleuger; pes; massa
Diàleg posterior:
- Quin és l'objecte que pesa més (més pesat)?
- Quin és l'objecte que pesa menys (més lleuger)?
Plantejament activitat: Aquesta activitat es duu a terme amb tot el grup classe. En primer lloc, presentarem els diferents materials i els deixarem que els observin. Hi ha que obrir un diàleg en que surtin expressions com <<la botella de taronjada pesa molt>>, etc. A continuació proposarem que cada infant faixi de balança: es coloca amb els braços en creu i demana a un altre infant que porti dos objectes. Abans de comprovar el pes, ha de fer una estimació del que pesa més i dir-lo en veu alta. Desprès ho pot comprovar.
Al final fan un esmorzar o bé un berenar i es mengen els aliments.
Activitat 3: Identificar/definir i/o reconèixer magnituds
Nivell: 5anys
Competències matemàtiques: Identificar magnituds continues: la capacitat (ple-buit)
Material: Botelles de diverses mides, cubs, pots graduats, etc.
Frase de presentació: Avui jugarem a cercar la botella més plena.
Vocabulari: Ple/buit
Diàleg posterior:
- Quina és la botella més plena?
- Quina és la botella més buida?
Plantejament activitat: Fem un cercle amb el grup reduït de boixos i boixes. En mig del cercle posarem els materials els quals els experimentaran lliurament. Abans que comenci a disminuir la intensitat, l'educadora demana als infants que tornir a fer un altre cercle i deixa totes les botelles al mig. Els infants han d'observar-les i identificar quina és la que està més plena. Cada infant fa una estimació o diu una. Desprès amb l'ajuda del educador i usant les eines necessàries es comprova.
Activitat 4: Relacionar magnituds
Nivell: 4anys
Competències matemàtiques: Relacionar magnituds continues: el volum (gran-petit)
Forma d'aplicació: directa
Material: Ninetes ruses.
Frase de presentació: Ordenem les ninetes.
Vocabulari: Gran/petit; ordenar/ordenació; més...que; menys...que; igual...que; tan...com.
Diàleg posterior:
- Quina nineta va després de la més petita?
- Quina nineta va després de la més gran?
- Quina nineta és més gran (comparant les dues)?
Plantejament activitat: Aquesta activitat es realitza individualment en un racó de matemàtiques. En primer lloc, es deixa que l'infant manipuli lliurament les ninetes durant un temps:les pot obrir i tancar, posar dins de les altres... Al final les té que col·locar en fila, de la més gran a la més petita, fent una ordenació. Es pot fer una foto amb la càmera digital per visualitzar posteriorment el resultat, tal com es mostra a la solució.
Activitat 5: Operar magnituds
Nivell: 5anys
Competències matemàtiques: Operar magnituds continues: la capacitat (ple-buit)
Forma d'aplicació: directa
Material: Botelles de mides diferents, cubs, embuts, pots graduats
Frase de presentació: Avui juguem amb aigua
Vocabulari: litre; afegir/llevar; ple/buit
Diàleg posterior:
- Quines botelles necessites per aconseguir dos litres?
- Amb tres botelles de litre aconsegueixes dos litres?
Plantejament activitat. Aquesta activitat està plantejada per fer-la amb la meitat del grup: Es tracta de disposar de moltes botelles de litre i de dos litres. En un primer moment els infants manupilaran lliurement les dos botelles i a continuació se'ls demanarà que plenin les botelles de dos litres amb les botelles de litre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario